Vzdělávací projekt Svět kolem nás

Naše cesta po Novém Zélandu

Zde najdete podrobný itinerář naší cesty po Novém Zélandu, která začala v roce 2007 a skončila v polovině roku 2009. Pro udržení celistvosti zde nebude uvedeno, kde jsme se zdržovali delší dobu, či kolikrát jsme místo navštívili.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-AAuckland, Nový Zéland

Naše cesta po Novém Zélandu začíná v 1.gifAucklandu. Na cestu jsme si pořídili dodávku, ve které jsme si postavili postel, abychom ušetřili na ubytování a stali se nezávislí. Z Aucklandu jsme se vydali na sever do regionu Northland. Druhou zastávkou byl 2.gifostrov Rangitoto, který leží dvacet minut plavby trajektem z přístavu v 1.gifAucklandu. Poté jsme se vydali po dálnici SH1 na sever, kde byla naším dalším zastavením vesnička 3.gifPuhoi, kterou založili roku 1863 čeští emigranti.

Novy-Zeland-Puhoi-mistni-kostel.jpgNový Zéland - kostel v Puhoi

Na východním pobřeží jsme se vydali navštívit 4.gifmuzeum těžby stromů kauri v Matakohe a také lesní parky 5.gifWaipoua a Trounsons, které ukrývají i největší a nejmohutnější strom kauri, nazvaný podle maorského boha lesů, Tane Mahuta.

Novy-Zeland-mys-Reinga-majak.jpgmaják na mysu Reinga

Další zastávkou v Northlandu bude až mystický 6.gifMys Reinga, který má pro Maory zvláštní a posvátný význam. Zde se totiž nachází místo, kde duše zemřelých opouštějí svět živých a vydávají se na svou dlouhou pouť do světa mrtvých. 6.gifMys Reinga je také nejsevernější výspou severního ostrova Nového Zélandu.

Po cestě dolů na jih navštívíme oblíbené místo sběračů ovoce, kterým je 7.gifKeri Keri. Dlouho se tu nezdržíme, dáme si Flat White a vyrazíme do historické rezervace 8.gifWaitangi, kde se dozvíme spoustu zajímavých informací o maorských kořenech a také o kolonizaci Nového Zélandu Evropany. Ve Waitangi také shlédneme kulturní vystoupení místní maorské taneční skupiny.

Novy-Zeland-zatoka-Tutukaka.jpgNový Zéland, zátoka Tutukaka

Po cestě zpátky do 1.gifAucklandu se na chvíli zastavíme na 8.gifpobřeží Tutukaka, které je nejlepším místem Nového Zélandu co se týče potápění. Jelikož ale nemáme PADI kurz, potápění vzdáváme a jedeme dál.

Naposledy se zastavíme v 1.gifAucklandu, po cestě na poloostrov 10.gifCoromandel. Poloostrov Coromandel je víkendovým cílem obyvatel Aucklandu, proto se zde zdržíme jen chvíli, prohédneme si úžasné pískovcové útvary Cathedral Cove a ponoříme se do horké vody na Hot Water Beach. Objedeme si celý poloostrov 10.gifCoromandel, zastavíme se na chvíli ve městě Coromandel, a míříme do Waihi, které se proslavilo těžbou zlata. Ve Waihi se projdeme okolo hlubokého zlatého dolu, poučíme se o historii zlaté horečky a těžby zlata.

Novy-Zeland-Tauranga-informacni-centrum.Nový Zéland - Tauranga, informační centrum

Naší další zastávkou je město 11.gifTauranga a Mt. Maunganui. Tauranga je známá a velice oblíbená u cestovatelů, zejména pro svůj slavný příboj. Další magnet, který sem v sezóně přitahuje mladé cestovatele je pěstování kiwi. 11.gifTauranga a nedaleké městečko Te Puke, jsou totiž hlavními producenty kiwi na Novém Zélandu.

12.gifMata Mata nás na dlouho nezdrží, původně jsme sem jeli, protože se zde natáčel pán prstenů. Jakmile jsme však do 12.gifMata Mata dorazili, vyrazila nám dech výše vstupného. Každopádně filmaři si vybrali krásnou lokaci a i když jsme Hobitín neviděli, výlet stál za to.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-WNový Zéland, White Island

Na aktivní sopku 13.gifWhite Island jsme se těšili dlouho dopředu. Čekali jsme, až bude příhodné počasí, abychom si ostrov užili se vším všudy. Jelikož ostrov nemá přístav, naskákali jsme společně se zbytkem turistů do gumových člunů, dostali jsme helmy a dýchací přístroje a vydali jsme se do kráteru. Drsná krása 13.gifWhite Island nás uchvátila, přecejen se do aktivního vulkánu nepodíváme každý den.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-RNový Zéland, Rotorua - Centrum města

Vulkanické a geotermální jevy nás budou provázet ještě několik dní, protože jedeme do hlavního města síry 14.gifRotorua. Kromě síry, nás v Rotorua čekají ještě energická maorská vystoupení a prohlídka maorské vesnice Whakarewarewa, jejíž obyvatelé dokázali síly přírody spoutat ke svému prospěchu.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-gNový Zéland, Wai-O-Tapu, Champagne Pool

Geotermální údolí 15.gif Wai-o-tapu a 16.gifWaimangu byly naší další zastávkou. Geotermální aktivita je zde velice přístupná a její projevy jsou opravdu fascinující. Odlehlý geotermální park 17.gifOrakei Korako byl jen třešničkou na dortu. Musíme se přiznat, geotermální aktivita na Novém Zélandu byla jedním z našich hlavních cílů a tak jsme vymetli téměř každé místečko.

Novy-Zeland-cestovni-pruvodce-Novy-ZelanNový Zéland, vodní aktivity v Taupo

Po geotermálních oblastech nás cesta zavedla do města 18.gifTaupo , kde jsme si příjemně zarelaxovali, osvěžili jsme se v chladných vodách jezera. Našli jsme zde ubytování zdarma a proto jsme se zde chvíli zdrželi. Na řece Waikato jsme si prohlédli vodopády Huka Falls a na druhém břehu opodál jsme si večer úžasně zarelaxovali v termálním potoku. 18.gifTaupo na nás působilo uvolněným dojmem, přestože zde byla hlava na hlavě. nemůžete minout.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-NNový Zéland, Národní park Tongariro

Po osvěžujících vodách jezera Taupo, vedly naše kroky do 19.gifNárodního Parku Tongariro, kam míří i většina cestovatelů. 20.gifNárodní Park Tongariro je proslavený svými treky a kromě oblíbeného Tongariro Alpine Crossing, zde naleznete i populární Great Walk Tongariro Northern Circuit. Další možnosti outdoorového trekkingu najdete okolo sopky Ruapehu, kde se můžete oddávat i lezení.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-HNový Zéland, Hastings

V 21.gifHastings jsme se zdrželi dlouho, přijeli jsme totiž na sezónu sběru jablek. Hawkes Bay a město 22.gifArt Deco Napier a 21.gifHastings jsou největšími pěstiteli jablek na Novém Zélandu. Každou sezónu, tedy od února do května se sem sjedou tisíce cestovatelů, aby místním farmářům pomohly dostat úrodu ze stromů.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-CNový Zéland, Cape Kindappers | Kolonie Terejů velkých

Odtud jsme si udělali víkendový výlet na 23.gifCape Kidnappers, který je známý snad všem cestovatelům, kteří v této oblasti zastavili na sběr jablek.

24.gifNárodní park Te Urewera a jezero Waikaremoana je naším dalším cílem. Národní park je proslavený trasou, která se nazýva Lake Waikaremoana Great Walk. V tomto Národním parku žije i pták kiwi, jehož smutné volání se nese zdejší nocí.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-MNový Zéland, Mt.Egmont | majestátný Taranaki

Výstup na sopku 25.gifTaranaki/Mt. Egmont nepatří k nejlehčím, ale pohledy z vrcholu [Nebo zpod vrcholu] vám vynaloženou námahu odmění.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-WNový Zéland, Wellington | botanická zahrada

Ale to už se dostáváme do samotného hlavního města Nového Zélandu, 26.gifWellintonu. Zde strávíme několik dní, chytili jsme hezké počasí, což se ve 26.gifWellintonu často nestává. Jeden celý den strávíme v muzeu Te Papa, ve kterém si můžete udělat představu o Novém Zélandu, snad ze všech možných perspektiv. Nepodceňte to a na prohlídku si vyhraďte alespoň půlden, opravdu je zde HODNĚ k vidění.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-MNový Zéland, Motueka | muzeum

Pak už ale musíme chytit trajekt na jižní ostrov Nového Zélandu do Pictonu. Severní ostrov nám zůstane za zády a při proplouvání zelenými úžinami Marlborough, se nám zatajuje dech. První zastávku na jižním ostrově Nového Zélandu, si však uděláme až v 27.gifNelsonu. Procházku po městě zakončíme šálkem Flat White na zdejší hlavní třídě a po prozkomání marketu a sprše se vydáváme do malého městečka 28.gifMotueka, které se stane naším domovem po dalších několik měsíců. Dochází nám totiž dolary a tak jejich stav vylepšíme sezónními pracemi, sbíráním jablek a sbíráním kiwi

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-NNový Zéland, Národní Park Abel Tasman | Zlaté pláže

Při naší návštěvě regionu Golden Bay, nesmíme vynechat nejnavštěvovanější Národní Park na Novém Zélandu a to 29.gifNárodní park Abela Tasman. Ten se proslavil zejména svou azurovou vodou a nádhernými zlatými plážemi. Pokud si chcete projít Great Walk, nazvaný Abel Tasman Coastal Walk, nezapomeňte si dopředu zarezervovat ubytování, trek bývá v sezóně dost plný.

Až na samotném jihu jižního ostrova Nového Zélandu se nachází 30.gifFarewell Spit . Písečný výběžek, kterému se díky jeho tvaru říká písečná kosa Nového Zélandu, je domovem spousty druhů mořských ptáků. Dalším zajímavým místem v této oblasti jsou obrovské prameny sladké vody, zvané Pupu Springs.

Nyní nás čeká dlouhá cesta až do 31.gifNárodního parku Nelson Lakes. Ten leží mimo obvyklé cestovatelské trasy, a ačkoliv ho cestovatelé pomalu objevují, stále je zde relativně klid. V 31.gifNárodního parku Nelson Lakes se můžete dosytosti oddávat outdoorovým trekům, nebo scénickým pohledům na jezera.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-PNový Zéland, Punakaiki Rocks | Pancake Rocks

Poté co si dáme krátkou přestávku na Flat White a doplnění zásob ve Westportu, pokračujeme dále na jih po pobřežní dálnici až na palačinky připomínající skalní útvary, 32.gifPunakaiki Rocks. Zdejší krátký trek nás však na dlouho nezdrží a protože není příliv, ani nefouká vítr, neděje se zde nic výjimečného.

Novy-Zeland-Franz-Josef-a-ledovcova-rekaNový Zéland | Franz Josef

Raději jedeme dál a po krátké zastávce v Hokitika, která je proslulá výrobou šperků z jadeitu se vydáváme na slavné ledovce 33.gifFranz Josef a 34.gifFox Glacier. Nahoru se pro velký zájem ostatních cestovatelů nedostaneme a let vrtulníkem na který se těšíme už od Náchoda se taky nekoná, protože celé čtyři dny fouká vítr, prší a je zataženo. Takže pokud by vyhlídkové helikoptéry létaly, stejně bychom viděli prd.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-jNový Zéland, Jezero Matheson | odraz Mt. Cook na hladině

Po projetí průsmyku Hasst Pass míříme do malého města Wanaka. Po cestě se však zastavíme ještě na jezerech 35.gifHawea a Wanaka, kde strávíme noc a trochu si protáheme nohy. Do 36.gifWanaka dojedeme odpoledne a proto se nemá cenu pouštět do něčeho velkého. Tak alespoň navštívíme místní atrakci, Puzzling World. Město Wanaka je základnou pro treky v národním parku Mount Aspiring kde se dá strávit mimo civilizaci i několik dní.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-QNový Zéland, Queenstown | Parník SS Earnslaw

My však máme namířeno do města Queenstown, které je cílem dobrodruhů a také většiny cestovatelů na Novém Zélandu. Po cestě se stavíme v městečku 37.gifCromwell, které je vylášené sběrem třešní a pěstováním vína. Vzhledem k tomu, že sezóna ještě nezačala, dáme si tu zmrzlinu, stavíme se ve starém Cromwellu a nedalekých zlatých polích a jedeme dále do 39.gifQueenstown.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-ANový Zéland, Arrowtown | historické budovy v centru

Ačkoliv se o 39.gifQueenstown mezi cestovateli vyprávějí legendy, nám samotné město 39.gifQueenstown nepřišlo nijak významné. Kromě předraženého ubytování a obchodů, aquaparku a prostředí, ve kterém je 39.gifQueenstown zasazen, zde vlastně není nic k vidění. Výjimkou jsou večery v parku u přístavu, kde se po nocích scházejí cestovatelé, hraje se tu na různé nástroje, točí se ohněm a podobně.

Vesnice 38.gifArrowtown, která leží nedaleko Queenstown, si uchovala kouzlo zlatokopecké vesnice dodnes. Nalezneme zde spoustu rekonstruovaných budov z období zlaté horečky, spolu s naučnou stezkou, kde se dozvíme spoustu zajímavých informací o životě zlatokopů. Je to příjemná odpolední zastávka.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-ANový Zéland, Alexandra | Most přes řeku Clutha

Jelikož se blíží konec roku, v oblasti města 40.gifAlexandra začíná každoroční sběr třešní. Práci seženeme velice rychle, a tak se 40.gifAlexandra stává naším domovem na dalších několik měsíců. Kromě sbírání třešní se tu ale nedá moc dělat, výjimkou je trasa Central Otago Rail Trail, kterou si můžete projet na kole. Dalším oblíbeným místem, nejen pickerů třešní, je nedaleké vesnička Clyde a hlavně přehrada na řece Clutha, Dunstan Lake.

Malý výlet z Alexandra podnikneme do bývalé zlatokopecké osady 41.gifSt. Bathans

Novy-Zeland-Glenorchy-reka-Dart-river.jpNový Zéland | Rees Dart

Po skončení třešňové sezóny se vydáváme do ráje pěší turistiky na Novém Zélandu, vesničky 42.gifGlenorchy, která leží u jezera Wakatipu a nabízí úžasné treky v národním parku Mt. Aspiring. Zdržíme se tu pár dní a vydáme se na oblíbený novozélandský Great Walk, 43.gifRouteburn track

Novy-Zeland-Routeburn-Track-Key-Summit-1Nový Zéland | Routeburn Track

Poté už se vydáváme do Fiordlandu, navštívíme městečko 44.gifTe Anau, kde doplníme zásoby a načerpáme informace o národním parku Fiordland z návštěvnického jezera. Večer strávíme u jezera Te Anau.

Novy-Zeland-Fiordland-Milford-Sound-MitrNový Zéland | Fiordland, Milford Sound

Ráno už nás zastihne na scénické silnici do vesničky 46.gifMilford Sound, která je u cestovatelů velmi oblíbená a populární. Zde se projedeme lodí mezi strmými útesy zdejších fjordů a večer pozorujeme slunce zapadající za Mitre Peak.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-SNový Zéland | Stewart Island/Rakiura

Jelikož nám po cestě z Fiordlandu v návštěvnickém centru v Te Anau slíbili hezké počasí, neváhali jsme a urychleně jsme se vydali na ostrov 47.gifStewart Island. Po cestě jsme se stavili na 45.gifjezeře Manapouri, kde jsme si skvěle zakajakovali.

Novy-Zeland-ptak-kiwi-je-ikonou-Noveho-ZNový Zéland | Stewart Island/Rakiura

Na ostrov 48.gif Stewart Island jsme se vydali především díky možnosti spatřit ptáka kiwi ve volné přírodě. Díky snaze DOC žije na ostrově Stewart Island početná skupina ptáků kiwi. Ti se navíc vyznačují zvláštní vlastností - jsou aktivní i ráno a večer, tedy nejen v noci.

Scénickou 49.gifSouthern Scenic Route, která vede okolo jižního pobřeží jižního ostroa Nového Zélandu, oblastí Scénickou 19.gifCatlins, jsme projeli celkem rychle, žádné důležité místo jsme však nevynechali. Spatřili jsme lachtany, tučňáky, lvouny ale i delfíny.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-DNový Zéland, Dunedin | Town Hall

Architektura v 50.gifDunedinu nás příjemně překvapila. Je to krásné a pohodové město, nicméně naši pozornost si 50.gifDunedin dlouho neudržel a my se vydali na 51.gifpoloostrov Otago Peninsula, za pozorováním albatrosů a lvounů.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-ANový Zéland, Aoraki/Mount Cook | Tasman Lake

Po cestě do 53.gifNárodního Parku Aoraki/Mt. Cook, kde vystoupíme na horskou chatu Mueller Hut a dosytosti si užijeme výhledu na nejvyšší horu Nového Zélandu, se zastavíme ještě u jezer 52.gifPukaki a 54.gifTekapo

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-CNový Zéland, Christchurch | trhy v centru

V 55.gifChristchurch uděláme nezbytné doplnění zásob, poté si prohlédneme město a zajdeme do muzea.

Další zastávkou je 56.gifpoloostrov Banks , který skrývá krásné zátoky a zelené kopečky. Perlou je potom městečko Akaroa, kde dělají ty nejlepší Fish&Chips na celém Novém Zélandu. Neodoláme a taky si dáme.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-ANový Zéland, Arthurs Pass | cestou do Arthurs Pass

Z Christchurch míříme do navštěvovaného 57.gifNárodního Parku Arthurs pass Vystoupíme na Avalanche Peak, a užíváme si úžasných pohledů na hluboká ledovcová údolí a sněhem pokryté vrcholky Jižních Alp. Ve vesnici Arthurs Pass, která je nejvýše položenou osadou na Novém Zélandu si dále Flat White a pozorujeme drzé horské papoušky Kea.

Před tím než se dostaneme do města Kaikoura, se zastavíme na relax ve vesnici 58.gifHanmer Springs, která je častým cílem obyvatel města Christchurch a to pro své věhlasné lázně. Taky si trochu zarelaxujeme, zaplaveme a poležíme v horkých minerálních vodách.

Novy-Zeland-cestovani-na-Novem-Zelandu-KNový Zéland, Kaikoura | zátoka Whalers Bay

59.gifKaikoura je pověstná díky možnosti pozorování velryb. Podle některých cestovatelů je 59.gifKaikoura je nejlepším místem na světě pro pozorování velryb. Vzhledem k naší smůle se však velryby ztratily a i když jsme se v Kaikoura zdrželi několik dní, velrybu jsme neviděli ani jednu.

Novy-Zeland-Blenheim-nekonecne-plochy-viNový Zéland, Blenheim | Nekonečné vinice

Poslední zastávkou na jižním ostrově a naší poslední zastávkou na Novém Zélandu byl vinařský region Marlborough a město 60.gifBlenheim. Tady jsme chvíli pobyli se svými přáteli z Chile, ale vzhledem k tomu že náš pobyt na Novém Zélandu se blížil ke konci, moc jsme prohlídce Blenheimu nedali a raději jsme připravovali balení a připravování auta na prodej.

letenky | cestování | práce | New Zealand | studium | levné letenky | Nový Zéland

Komentáře ke článku

Nový příspěvek
antispam napiš číslici šest (a zapni si v prohlížeči Javascript!)