Vzdělávací projekt Svět kolem nás

Na co si dát pozor při kupování auta

Kupujete auto na Novém Zélandu? Nevyznáte se v tom? Nebojte, my jsme se taky nevyznali a podle toho taky vypadalo naše první auto. Nicméně během pobytu na cestách jsme pár aut kupovali a toto je pár věcí, na které byste si měli dát pozor. Mechanici prominou, není to úplně dokonalý popis, ale zhruba to myslím postačí. Pokud ovšem chcete jistotu, zavezte si auto do servisu. Bohužel někdy vám ani sebelepší mechanik nezaručí, že auto bude šlapat bezvadně.

Před tím, než za svoje nové auto zaplatíte jakoukoli částku nebo zálohu, podrobte ho alespoň základní prohlídce. Auto sice může mít skryté vady, které vám bude majitel chtít zatajit, ale na většinu se dá celkem snadno přijít. Pokud chcete zjistit, zda je auto kradené, nebo má nějaké nazaplacené dluhy či pokuty, zaregistrujte se na webu www.carjam.co.nz a zadejte poznávací/registrační značku kupovaného autobomilu. Tento web obsahuje databázi všech automobilů na Novém Zélandu. Pro podrobný výpis si budete muset zaplatit, ovšem takto se dá zjistit řada zajímavostí. Zde se můžete podívat jak takový report vypadá pro naši bývalou dodávku.

Při koupi auta se s prodávajícím domluvte, aby vám auto přivezl na nějaké velké veřejné místo, které nemáte daleko. Je to proto, že když kupujete auto, pravděpodobně nemáte žádný transport, abyste se na něj mohli přijet podívat. Pokud prodávající nemá zájem přijet, alespoň vidíte jeho snahu auto prodat. Mimochodem, my jsme při prodeji auta přijeli kupujícímu až pod nos, zkuste se také tak domluvit. Většina prodávajících, chce ale svého miláčka prodat co nejrychleji a tak vám vyjde vstříc. V úvahu připadají místa jako benzinky, parkoviště u supermarketu, nebo třeba váš hostel.

Prohlídka vozu

Na každou prohlídku si sebou vezměte blok a propisku a všechno si důkladně pište. Kromě toho, že budete vypadat vážněji, budete mít také později při výběrovém řízení snadnější práci. Později také můžete s majitelem na základě zapsaných poznámek vyjednávat o ceně. Při procházení internetu, nebo tištěných nabídek, často narazíte na frázičku ONO. například NZD 2000 ONO. Znamené to, že majitel bude o ceně vyjednávat. Přesné znění fráze je [Or Near Offer] a znamená nejbližší nabídce.

Vzhledem k mírným zimám na Novém Zélandu a půlročním technickým prohlídkám WOF jsou vozida v překvapivě dobrém technickém stavu. Při prohlídce zvenku byste se měli zaměřit na vzorek pneumatik, měli byste se podívat, jestli z auta nekape olej či jiné tekutiny, měli byste se přesvědčit pohlédnutím pod auto, jestli auto nemá "shnilý rám" a vizuálně prohlédnout karoserii, jestli nemá mnoho prorezatělých míst. [V případě větších prorezatělých míst, budete mít problém obdržet WOF ]

Dále si prohlédněte štítky na předním skle vozidla, do kdy je zaplacená REGO, do kdy platí WOF a jestli má auto zaplacenou silniční daň [v případě, že se jedná o diesel]. Dále se podívejte na stav tachometru, tedy na to kolik má vozidlo najeto. Podle toho se orientujte. Pokud má vozidlo najeto příliš mnoho kilometrů a není záznam o výměně motoru, radši kupte auto s nižším počtem kilometrů. Benzínové motory vydrží zpravidla 300.000 kilometrů, dieselové motory bez problému 400.000-500.0000 kilometrů. Ovšem výjimky potvrzují pravidlo.

Průzkum před jízdou

Pokud je to možné, vyžádejte si aby auto mělo před jízdou studený motor. Postavte se k výfuku a nechte si auto nastartovat. Sledujte, co vychází z výfuku. Při nastartování vylétne z výfuku oblak černého kouře, to je v pořádku, jedná se o špatně spálené palivo. Poté už by z výfuku neměl vycházet žádný viditelný dým, tedy pokud není chladný den. Pokud z výfuku vychází hustý bílý kouř, jedná se pravděpodobně o chladící kapalinu, která se dostává do spalovací komory. Pokud bílý dým vychází z výfuku i po delší jízdě, jedná se pravděpodobně o prasklé těsnění pod hlavou motoru [head gasket, oprava asi 500 NZD, podle typu vozidla], v horším připadě se může jednat o prasklou hlavu [cracked head, oprava 1.000 - 1.500 NZD]. Zkuste si tlak, přiložením dlaně na otvor výfuku, dávejte však pozor, při zahřátém motoru hrozí popálení. Sledujte hlavně nepravidelnosti při výfuku splodin. Držte ruku na ústí výfuku asi dvacet sekund, pokud cítíte na ruce olej, motor je pravděpodobně v háji a bude jen otázkou času kdy klekne. Každopádně vás to bude stát další peníze na provoz, protože budete muset pravidelně dolévat do motoru olej.

Nechte si otevřít víko motoru, pečlivě prohlédněte stěny motoru, jestli po nich evidentně neteče olej a jestli nejsou od oleje špinavé. Dále odšroubujte víčko oleje a zkontrolujte jestli na něm není černá pěna. Pokud odhalíte černou pěnu na víčku oleje, auto neberte, pravděpodobně se jedná o další skrytou závadu na motoru vozidla. Zeptejte se majitele kdy naposledy měnil olej, všechno si pečlivě zapisujte.

[Olej v motoru byste měli pravidelně měnit. Po každých 5.000 ujetých kilometrech nechte vyměnit olej, po 10.000 kilometrech vyměnte olej a olejový filtr. Pokud se cítíte technicky zdatní, olej si vyměníte sami. Není to nic náročného. Nalezněte olejovou vanu, v nejspodnějším místě najdete šroub. Pamatujte, že lépe se vám to bude dělat, když je motor zahřátý. Olej bude tekutější. Najděte si nějakou plochou nádobu o objemu alespoň 6 litrů, kterou umístíte pod olejovou vanu. Odšroubujte šroub, podle objemu chvíli potrvá než všechen olej vyteče. Až bude olejová nádrž prázdná, nezapomeňte zašroubovat.Poté dolejte olej do motoru standartním způsobem. Olejovou mírkou změřte hladinu oleje. Poté nastartujte, nechte pár sekund běžet a motor vypněte. Pak nechte chvíli auto stát, dejte si kafe a počkejte až se hladina oleje ustálí. Poté ještě jednou zkontrolujte olejovou mírkou hladinu oleje a v případě potřeby dolejte. Pozor, nikdy nelejte do motoru více oleje než je vyznačeno na mírce hladiny, hrozí poškození motoru. V případě, že si chcete práci nechat udělat u mechanika, počítejte s výdajem od 90-110 NZD. Pozor na podvodníky, někdy si účtují třeba 250 NZD, jako například v Taupu! Vždycky se předem zeptejte na cenu. Svépomocí za výměnu zaplatíte asi 35 NZD, podle ceny oleje. Pokud si nejste jistí jaký olej použít, zeptejte se někde v servisu, rádi vám poradí.]

Jízdní vlastnosti

Jako další krok si vyžádejte projížďku. Pokud možno, zkuste si auto projet sami, pokud máte strach, nebo se necítíte, sedněte si jako spolujezdec. Zaměřte se na to, jak auto startuje. Jestli chytne napoprvé a bez problému. Startovat by mělo na max. 3-4 otočení startovacího motoru. Při jízdě zavřete okénka a poslouchejte motor. Jestli pracuje v pravidelném rytmu a nevydává žádné jiné zvuky. Nechte si předvést funkci brzd a při jízdě rovně pusťte volant a sledujte, jestli řízení netáhne. [pokud lehce táhne, není to zas tak velký problém, jen vás po delší jízdě budou bolet ruce, jak budete muset to táhnutí vyvažovat.]

Po zahřátí motoru na provozní teplotu [ručička ukazatele teploty asi v polovině, jak u kterého auta] si nechte zastavit a při běžícím motoru zkontrolujte co vychází z výfuku. Pokud je kouř bezbarvý je všechno v pořádku. Pokud auto kouří bíle i po delší jízdě, opět se jedná o možnou prasklinu na těsnění pod hlavou či dokonce prasklou hlavu. Toto jsou dvě nejčastější skryté závady. [ Počítejte však s tím, že při chladném dnu bude z výfuku vycházet i vodní pára, bude tedy kouřit bíle i po delší jízdě. ] Pojmem kouřit bíle se myslí opravdu hustě bílý kouř!

Při konečném rozhodování se řiďte instinktem. K ceně automobilu připočtěte náklady, které budete muset zaplatit za procházející REGO, WOF či RUC. Vezměte v úvahu výměnu oleje, vzorek pneumatik a výbavu.

letenky | cestování | práce | New Zealand | studium | levné letenky | Nový Zéland

Komentáře ke článku

Nový příspěvek
antispam napiš číslici šest (a zapni si v prohlížeči Javascript!)
Přihlášení
Sponzorované odkazy
Kurz
Nový Zéland Aktuální kurz1 NZD = 14,255 CZK
Dle dnešního kurzovního lístku ČNB
Cestování na Facebooku
Další odkazy